Klachtenregeling

Klachtenregeling van Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO Soest (hierna te noemen EHBO Soest), vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering d.d. 24 oktober 2024.

1 Inleiding

EHBO Soest, haar leden, haar hulpverleners en andere betrokkenen bij de activiteiten van EHBO Soest doen hun uiterste best om leden, cursisten en gebruikers van de hulpverlening zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat er vergissingen worden gemaakt of dat er problemen ontstaan, die betrokkenen onderling niet hebben kunnen oplossen.

Ook kunnen leveranciers of bezoekers een klacht hebben, die niet met de betrokken pers(o)n(en) opgelost kunnen worden. Als u geen formele klacht wilt indienen, maar wel behoefte heeft om met iemand anders, meer anoniem, vertrouwelijk te praten kunt u een beroep doen op onze vertrouwensperso(o)n(en). De contact gegevens staan op onze website. Dit overleg kan er trouwens toe leiden dat u alsnog besluit formeel een klacht in te dienen.

2 Klacht indienen
Iedereen die een klacht heeft die niet met betrokkene(n) is opgelost kan een klacht indienen bij het bestuur van EHBO Soest, ter attentie van secretaris van het bestuur. De secretaris is namens het bestuur verantwoordelijk voor de aĬandeling van de klacht. Overal waar verder in dit document “bestuur” wordt vermeld kunt u lezen “secretaris van het bestuur”. Dit kan schriftelijk:

EHBO Soest
Molenstraat 8
3764 TG SOEST –
t.a.v. secretaris van het bestuur

of per email : secretariaat@ehbosoest.nl

3 Wat moet in de klachtmelding staan!
Geef in de brief of e-mail zo duidelijk mogelijk aan waarover de klacht gaat. Denk bijvoorbeeld aan:

– De datum en plaats van de gebeurtenis
– De naam v/d persoon of personen die was of waren betrokken
– Geef een beschrijving van de gebeurtenis
– De reden v/d klacht:
– Waarom is het belangrijk dat het bestuur op de hoogte is v/d gebeurtenis en hiernaar onderzoek zal doen?

Uw klacht moet uw voor- en achternaam en uw adres bevatten en en de wijze waarop het bestuur u kan bereiken (telefoon nummer of e-mail adres). Ontbreekt deze informatie dan wordt de klacht niet in behandeling genomen. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.

4 De afhandeling v/d klacht
Binnen één week na ontvangst van uw klacht krijgt u een ontvangstbevestigang  van het bestuur. In deze ontvangstbevestiging geeft het bestuur de verdere wijze van behandeling van uw klacht aan. Ook geeft het bestuur aan binnen welke periode het bestuur uw klacht zal aĬandelen. Als het bestuur de klacht niet zal onderzoeken zal het bestuur dat aan u gemotiveerd meedelen.

Het bestuur streeft ernaar de klacht zo snel als mogelijk te onderzoeken en af te handelen. Zorgvuldigheid en een evenwichtige afweging van belangen zijn echter ook belangrijk. Het bestuur zal zowel met u (klager) als met de andere betrokken perso(o)n(en) spreken om ieders kant van het verhaal te horen. Soms zal het bestuur ook anderen willen spreken om een zo goed mogelijk beeld van de situatie te krijgen.

Het bestuur informeert u over de uitkomsten van zijn onderzoek naar de klacht en over eventuele maatregelen, die het bestuur heeft genomen of nog zal nemen naar aanleiding van de klacht. Deze rapportage kan op hoofdlijnen zijn, ter bescherming van de privacy van personen.

5 Termijn(en) afhandeling v/d klacht
Binnen één week na ontvangst van uw klacht krijgt u een ontvangst bevestiging van het bestuur. Een redelijke termijn om u te informeren over de uitkomsten van het onderzoek naar de klacht is zes (6) weken na ontvangst van de klacht. Als het bestuur meer tijd nodig heeft voor het onderzoek deelt het bestuur dit aan u mee en geef aan binnen welke termijn u dan zal worden geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek naar de klacht.

6 Vertrouwelijkheid
Iedereen die betrokken is bij een klachten procedure en/of in dat kader wordt gehoord door het bestuur, is verplicht tot geheimhouding ten aanzien van alles waarvan hij/zij kennisneemt in verband met de behandeling van de klacht.

Het bestuur kan sancties opleggen bij schending van de vertrouwelijkheid. Deze sancties kunnen variëren van mondeling of schriftelijke berisping tot schorsing/royement van het betrokken lid. Tegen niet-leden houdt het bestuur alle mogelijkheden open van het schriftelijke berispen, het beëindigen van de relatie en/of een schadeclaim indienen.

meer informatie nodig?

secretariaat@ehbosoest.nl