Huishoudelijk Reglement

Vragen? secretariaat@ehbosoest.nl

Huishoudelijk Reglement van de afdeling Soest van de Koninklijke Nederlandse Vereniging Eerste Hulp bij Ongelukken.

OPLEIDINGEN EN TRAININGEN

Artikel 1.

1.1. Ter realisering van de doelstelling organiseert EHBO Soest opleidingen en nascholingen zowel voor haar leden als voor niet-leden.

1.2.De voor de leden georganiseerde opleidingen en nascholingen omvatten:

1.2.1De basisopleiding Eerste Hulp conform de vereisten van de Stichting “Het Oranje Kruis” te ’s-Gravenhage;

1.2.2.De aanvullende modules Eerste Hulp bij Sportongevallen en Eerste Hulp bij Wandelletsels eveneens conform de vereisten van de Stichting “Het Oranje Kruis”;

1.2.3.De jaarlijkse bijscholingen, noodzakelijk voor het op peil houden van de voor het behoud van de geldigheid van het diploma Eerste Hulp vereiste competenties;

1.2.4.Het in incidentele gevallen afnemen van competentietoetsen om de vaardigheden van een diplomahouder te beoordelen.

1.3. De voor niet-leden georganiseerde opleidingen en nascholingen omvatten:

1.3.1. De basismodulen Eerste Hulp aan Kinderen en Eerste hulp bij Sportongevallen conform de vereisten van de Stichting “Het Oranje Kruis” te ’s-Gravenhage.

1.3.2. De jaarlijkse bijscholingen, noodzakelijk voor de het op peil houden van de voor het behoud van de geldigheid van de modulecertificaten vereiste competenties;

1.3.3. De onder auspiciën van de Nederlandse Hartstichting gegeven basisopleiding Basic Life Support (BLS) & Automatische Externe Defibrillator (AED) en de jaarlijkse bijscholingen conform de voorschriften van de Nederlands Reanimatieraad.

1.4. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen voor basisopleidingen beslist het Bestuur over de doorgang ervan. Bijscholingen vinden in principe altijd doorgang.

Artikel 2.

2.1. Jaarlijks in de maand juni wordt het programma van opleidingen en bijscholingen voor het komende cursusseizoen door het Bestuur vastgesteld.

2.2. Na vaststelling van het programma ontvangen de leden een overzicht van de georganiseerde bijscholingen en moduletrainingen en worden zij in de gelegenheid gesteld hun keuze kenbaar te maken van de avonden/dagen op welke zij de bijscholingen en module trainingen willen volgen.

2.3. Eenzelfde procedure wordt gevolgd voor de module herhalingen en eventuele andere bijscholingen, zoals Eerste Hulp aan Kinderen en Eerste Hulp bij Sportongevallen voor niet-leden.

2.4. Op basis van de ontvangen reacties worden de les data vastgesteld door de planner. Door de coördinator Reanimatie worden deze data op de website van de Hartstichting gezet, waarna een oproep voor de herhalingstrainingen wordt gedaan (gefaseerd op basis van de oudste trainingsdatum). Op de inschrijfwebsite van de Hartstichting kan de cursist zelf de gewenste trainingsdatum selecteren. Inschrijvingen voor de basistraining verlopen ook grotendeels via de Hartstichting of komen binnen op het email adres van de coördinator reanimatie@ehbosoest.nl

2.5. Voor de nascholingen BLS & AED worden alleen de data van de lessen vastgesteld. Cursisten  schrijven zichzelf in principe in op de gewenste datum.

2.6. Het Bestuur kan de vaststelling van het cursusprogramma delegeren aan commissarissen of het team van instructeurs. De planning van de les data van alle scholingen/cursussen wordt verzorgd door de planner.

Artikel 3

3.1. De door EHBO Soest georganiseerde opleidingen en bijscholingen worden gegeven door daartoe bevoegde instructeurs.

3.2. Het Bestuur ziet erop toe dat de door haar aangezochte en aangewezen instructeurs de voor het geven van de lessen vereiste bevoegdheid bezitten en hun lessen verzorgen op een educatief verantwoorde wijze.

3.3. Waar nodig worden bij de opleidingen gekwalificeerde LOTUS slachtoffers ingezet.

3.4. De lessen en bijscholingen worden verzorgd in de daarvoor bestemde lokalen in het onderkomen van de vereniging. In uitzonderingsgevallen kunnen opleidingen en trainingen op andere locaties plaatsvinden.

3.5. Alle voor de opleidingen en bijscholingen benodigde voorzieningen in de vorm van les- en hulpmaterialen, verbandmiddelen, reanimatiepoppen, e.d. worden door EHBO Soest verzorgd.

3.6 Instructeurs en LOTUS slachtoffers worden bij voorkeur gerekruteerd uit het eigen ledenbestand en ontvangen per leseenheid een door het bestuur vastgestelde vrijwilligersvergoeding.

3.7. Voor een onbelemmerd en ongestoord verloop van de lessen wordt van cursisten/leden verwacht dat zij actief betrokken en correct handelend aan de lessen deelnemen.

De instructeurs zijn gehouden cursisten/leden onmiddellijk aan te spreken op houding en op gedragingen die naar hun oordeel daarmee in strijd zijn.

Artikel 4.

4.1. Het Bestuur ontvangt van de Stichting “Het Oranje Kruis” een opgave van de houders van diploma’s Eerste Hulp en modulecertificaten Eerste Hulp aan Kinderen, Eerste Hulp bij Sportongevallen en Eerste Hulp bij Wandelletsel, wier document voor geldigheidsverlenging in aanmerking komt.

4.2. In overleg met de instructeurs stelt het Bestuur vast welke personen al of niet voor geldigheidsverlenging in aanmerking komen en doet daarvan opgave aan de Stichting “Het Oranje Kruis”.

4.3. De beoordeling van de competentie/handelingsvaardigheid van een diploma- of certificaathouder is de enkele bevoegdheid van de instructeurs.

4.4. Na ontvangst van de verlengde documenten worden de betrokken daarvan op de hoogte gesteld en voor de verkrijging daarvan doorverwezen naar Stichting Het Oranje Kruis.

4.5. Voor de eerste afgifte van ontvangen diploma’s en modulecertificaten na een met goed gevolg afgelegd examen of moduletoets geschiedt door middel van persoonlijke overhandiging onder overlegging van een getekende ontvangstbevestiging. Verlengingen geschieden digitaal.

LEDEN

Artikel 5.

5.1.EHBO Soest kent, zoals in de statuten vermeld, verschillende categorieën leden.

5.2. Waar in dit reglement wordt gesproken van leden of lid, worden, tenzij het tegendeel blijkt, daaronder alle categorieën leden verstaan, alle met dezelfde rechten en verplichtingen ten aanzien van de vereniging.

LIDMAATSCHAP

Artikel 6.

6.1. Aanmelding bij de vereniging geschiedt door middel van een door EHBO Soest verstrekt aanmeldingsformulier. Met dit formulier kan een aspirant lid zich tevens aanmelden voor de door de vereniging georganiseerde basisopleiding.

6.2. Eenzelfde procedure geldt voor leden die, bijvoorbeeld door verhuizing, van een andere EHBO-vereniging komen.

6.3. EHBO Soest verzorgt de administratieve overschrijving van leden die van een andere vereniging komen.

6.4. Het lidmaatschap vangt aan na ontvangst van het formulier en akkoordbevinding door het Bestuur, voor aspirant leden op het moment dat zij met de basisopleiding aanvangen.

Artikel 7.

7.1. Het Bestuur legt bestanden aan van de tot de vereniging behorende leden en van de niet-leden, die jaarlijks voor bijscholingen worden uitgenodigd.

7.2 Vanwege de verplichting tot jaarlijkse afdracht doet het Bestuur ieder jaar per 31 december opgave aan het hoofdbestuur van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor EHBO te Zeist van het aantal leden in het bezit van een geldig diploma Eerste Hulp.

7.3. Van de leden worden de volgende gegevens in het ledenbestand vastgelegd:

– NAW-gegevens;
– geboortedatum;
– datum aanvang lidmaatschap;
– telefoonnummer vast/mobiel;
– email adres, dit i.v.m. correspondentie;
– Oranje Kruis diplomanummer;
– extra gevolgde modules/competenties;
– examendatum;
– vervaldatum diploma.

Voor niet-leden die Eerste Hulp aan Kinderen bij EHBO Soest hebben gevolgd worden bovenstaande gegevens ook vastgelegd.

7.4. Het in het 3e lid vermelde is, met uitzondering van het diplomanummer gelijkelijk van toepassing op leden die de basisopleiding volgen en het diploma nog niet bezitten.

7.5. Van de niet-leden in het bezit van een Oranje Kruis modulecertificaat, respectievelijk die welke een opleiding daartoe volgen, wordt een separaat bestand aangelegd met daarin opgenomen dezelfde gegevens als onder lid 3 genoemd.

7.6. Voor het verwerken van de gegevens van de cursisten BLS & AED is een verwerkingsovereenkomst gesloten tussen EHBO Soest als “reanimatiepartner” en de Hartstichting.

De data van de cursisten worden hierbij op twee locaties bewaard in het geautomatiseerde aanmeldsysteem van de Hartstichting en in een back-up bestand van/bij de coördinator Reanimatie. In beide systemen worden de volgende gegevens van de cursisten vastgelegd:

7.7. NAW gegevens cursist, email adres, telefoonnummer, geboortedatum, facturatiegegevens, overzicht van de in het verleden gevolgde cursussen, bedrijfsnaam;. van individuele personen: naam en email adres.

Artikel 8.

8.1. De gegevens van leden, waarvan het lidmaatschap is geëindigd, blijven bewaard om administratieve redenen gedurende een periode van 5 jaren na beëindiging van het lidmaatschap en worden vervolgens daaruit verwijderd en vernietigd.

8.2. De gegevens van-niet leden in het bezit van een Oranje Kruis modulecertificaat die te kennen hebben gegeven geen nascholingen meer te willen volgen, worden op overeenkomstige wijze behandeld. Als peildatum geldt het moment van deze melding.

8.3. De in lid 2 beschreven procedure is eveneens van toepassing op niet-leden in het bezit van een Oranje Kruis module certificaat, die gedurende 2 opeenvolgende jaren zonder afmelding de nascholingen hebben verzuimd.

8.4. Voor de niet-leden die de opleiding en/of nascholingen BLS & AED hebben gevolgd en te kennen hebben gegeven niet meer bij EHBO Soest geregistreerd te willen zijn worden de gegevens bij EHBO Soest direct uit het back-up bestand gehaald (zie artikel 7.6). De Hartstichting heeft in hun database de gegevens nog vijf jaar staan.

Artikel 9.

9.1. Op de in artikel 7 genoemde gegevensbestanden van leden en niet-leden zijn van toepassing de voorschriften gegeven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

9.2. De bestanden worden digitaal opgeslagen en beheerd door het Bestuur, gezamenlijk met de commissaris Opleidingen en/of de coördinator Reanimatie.

9.3. Uitwisseling van bestandgegevens van de leden kan alleen plaatsvinden binnen het Bestuur en met de commissaris Opleidingen en/of de coördinator Reanimatie. Het bestand met de data van BLS en AED trainingen wordt beheerd door de functionaris die daarmee is belast. Alleen wanneer daar gerede aanleiding toe bestaat heeft een bestuurslid toegang tot het bestand.

9.4. Bestuursleden en de commissaris Opleidingen en/of de commissaris/coördinator Reanimatie zien erop toe dat de onder hen rustende gegevens niet aan derden buiten de vereniging ter kennis komen.

9.5. Uitwisseling van ledengegevens met de landelijke KNV EHBO-organisatie, met een zustervereniging of met de Stichting “Het Oranje Kruis” ter zake van administratieve overschrijving, diploma- en modulecertificaatgegevens, respectievelijk geldigheidsverlengingen daarvan, geschiedt door het bestuur.

9.6. In een bij het aanmeldingsformulier gevoegde bijlage worden leden en houders van modulecertificaten op de hoogte gebracht welke gegevens van hen worden bewaard en waarvoor deze worden gebruikt.

HULPVERLENING BIJ EVENEMENTEN

Artikel 10.

10.1. Het Bestuur zorgt er voor dat er een lijst wordt bijhouden van vrijwilligers die zich beschikbaar hebben gesteld voor de Eerstehulpverlening bij daarvoor in aanmerking komende evenementen. In de lijst worden alleen vrijwilligers opgenomen die conform de competenties en bekwaamheden voor een hulpverlener bij evenementen voldoen, als omschreven in de
“Veldnorm Evenementenzorg-NVEZ”.

10.2. Organisatoren van evenementen, waarbij de inzet van Evenementenhulpverleners verplicht of gewenst is, kunnen zich tot de vereniging wenden om hulpverleners ter beschikking te stellen, doch alleen voor basis hulpverlening.

10.3. Inzet door EHBO Soest van vrijwilligers geschiedt uitsluitend op basis van een schriftelijk vastgelegde overeenkomst, waarin de wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd.

10.4 Om effectief te kunnen handelen worden per evenement minimaal 2 hulpverleners ingezet.

10.5. De voor de hulpverlening noodzakelijke hulp- en communicatiemiddelen en materialen worden door EHBO Soest aan de in te zetten hulpverleners verstrekt.

10.6 Voor de inzet van hulpverleners worden aan de organisatoren kosten in rekening gebracht. De ontvangen vergoedingen komen ten gunste van EHBO Soest.

10.7 Door of vanwege de vereniging ingezette vrijwilligers zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd onder een door EHBO Soest afgesloten polis. Elke door een lid op eigen initiatief ondernomen vorm van hulpverlening bij een evenement valt buiten de verantwoordelijkheid van EHBO Soest, noch kan EHBO Soest voor eventuele gevolgen daarvan aansprakelijk worden gesteld.

BESTUUR

Artikel 11.

11.1 Het Bestuur van EHBO Soest bestaat statutair uit ten minste 5 leden, te weten een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, alsmede een tweetal algemeen bestuursleden.

11.2 De voorzitter, secretaris en penningmeester worden door de Algemene Leden Vergadering in functie benoemd, onverlet de vrijheid van het Bestuur om zelf in de taakverdeling te voorzien.

11.3 Zoals vermeld in de statuten laat het Bestuur zich bij de uitvoering van haar taken bijstaan door daartoe aangewezen leden in de functie van commissaris/coördinator.

11.4 EHBO Soest kent de volgende commissaris-/coördinatorfuncties:

11.4.1.Materiaal – belast met de aanschaf, inkoop en beschikbaarstelling van alle door de vereniging benodigde les- en hulpmaterialen, zowel ten behoeve van de opleidingen en de lessen als bij de uitvoering van de externe hulpverlening;

11.4.2. Opleidingen – belast met de organisatie en uitvoering van de door de vereniging gegeven opleidingen en herhalingslessen, uitgezonderd de lessen BLS & AED;

11.4.3.Reanimatie – belast met de organisatie en uitvoering van de opleidingen en nascholingen BLS & AED en het beheer van HartslagNu;

11.4.4. Hulpverlening – belast met de behandeling van aanvragen voor hulpverlening, de verdere organisatie van de hulpverlening, de organisatie en de indeling en toewijzing van vrijwilligers;

11.4.5. Gebouw – belast met technische zaken verband houdende met de instandhouding en het beheer van het onderkomen van de vereniging en met het toezicht op het functioneren van de gebouwbeheerder;

11.4.6. Pers en publiciteit – belast met alle publicitaire activiteiten rond de vereniging;

11.4.7. Communicatiemiddelen – belast met het beheer van de website, met het contact met de internetproviders en met het toezicht op het beveiligingsniveau van de in verenigingsverband toegepaste software.

11.5. Een lid kan meerdere commissaris-/coördinatorfuncties vervullen.

11.6. Commissarissen/coördinatoren voeren de hen toegewezen taken uit onder de eindverantwoordelijkheid van een daartoe aangewezen bestuurslid en zijn gehouden aan deze te rapporteren.

ACTIVITEITENCOMMISSIE

Artikel 12.

12.1. Voor de organisatie van bijzondere bijeenkomsten, jubilea en andere gebeurtenissen met een feestelijk karakter beschikt de vereniging over een activiteitencommissie.

12.2. De activiteitencommissie wordt gevormd door een wisselend aantal leden dat op vrijwillige basis de organisatie van de in lid 1 genoemde activiteiten verzorgt.

12.3. De voor de organisatie noodzakelijke geldmiddelen worden door de penningmeester van EHBO Soest aan de commissie verstrekt, na overlegging van de originele nota(‘s). Bij een verwachte uitgave boven € 250,00 moet vooraf toestemming worden verkregen van de penningmeester.

GELDMIDDELEN

Artikel 13.

13.1 De in artikel 8 van de statuten genoemde geldmiddelen van EHBO Soest worden met name gevormd door de volgende inkomsten:
– lesgelden, verkregen uit de opleidingen;
– contributies;
– subsidies;
– sponsoring:
– legaten en erfenissen;
– donaties;
– vergoedingen, verkregen uit de beschikbaarstelling van hulpverleners bij evenementen;
– vergoedingen, verkregen uit de verhuur en beschikbaarstelling van delen van het clubgebouw aan verenigingen, organisaties en personen, voor het houden van bijeenkomsten en verenigingsactiviteiten.

13.2. De tarieven van de opleidingen en nascholingen worden door het Bestuur vastgesteld.

13.3. Aan de leden worden geen kosten voor de nascholing van het basisdiploma EHBO in rekening gebracht; deze zijn in de jaarlijkse contributie verwerkt. De kosten voor de nascholing van de aanvullende modulen worden daarentegen wel separaat in rekening gebracht.

13.4. De tarieven voor de beschikbaarstelling van Hulpverleners bij evenementen worden door het bestuur vastgesteld. Onderscheid kan worden gemaakt tussen evenementen met een niet-commercieel en een commercieel karakter.

13.5.De tarieven voor de beschikbaarstelling van delen van het gebouw aan derden worden door het bestuur vastgesteld.

13.6. De vaststelling van lesgelden en tarieven wordt gebaseerd op een sluitende exploitatie van EHBO Soest zonder uitdrukkelijk winstoogmerk.

HUISVESTING

Artikel 14.

14.1. Voor de uitvoering van haar taken beschikt EHBO Soest over een eigen onderkomen, dat is gehuisvest in het gebouwencomplex “Desmond Tutu Centrum”, Molenstraat 8 te Soest.

14.2. Het beheer van het eigen gebouwdeel geschiedt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.

14.3. Voor het beheer en het schoonmaakonderhoud is een beheerder aangesteld. Deze rapporteert aan de commissaris Gebouw.

14.4. De beheerder organiseert en verzorgt tevens de beschikbaarstelling van het gebouw aan derden.

14.5. De beheerder ontvangt voor zijn werkzaamheden een vrijwilligersvergoeding. De hoogte van de vergoeding wordt door het Bestuur vastgesteld, met inachtneming van de daaraan door de Belastingdienst gestelde voorwaarden.

SLOTBEPALING

Artikel 15.

15.1 In gevallen, waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het Bestuur, op wiens beslissing beroep open staat van de Algemene Leden Vergadering.

15.2 Dit Huishoudelijk Reglement is na voorlegging door het Bestuur op 24 oktober 2024 door de Algemene Leden Vergadering van EHBO Soest vastgesteld en vervangt het Huishoudelijk Reglement van 29 september 2020.

Vragen? secretariaat@ehbosoest.nl